En hälsning från nya ordföranden

Kära kritikerkollegor!

Svenska Teaterkritikers Förening har i likhet med många teatrar trätt in i cyberrymden.

Theresa Benér, ordförande i Svenska Teaterkritikers förening

Theresa Benér, ordförande i Svenska Teaterkritikers förening

För en vecka sedan avhölls för första gången vårt årsmöte helt digitalt, med deltagande medlemmar från Malmö i söder till Östersund i norr – och ett kluster från Stockholmsregionen förstås!

Vid mötet blev jag, Theresa Benér, vald till föreningens nya ordförande, efter Anna Håkansson. Jag vill på allas vägnar tacka Anna för hennes gedigna, mångåriga arbete inom styrelsen. Vi tackar också Malin Palmqvist, vår duktiga kassör, som i år avböjde fortsatt styrelsearbete.

Nyinvald i kretsen är Ylva Lagercrantz Spindler, suppleant.

Den nya styrelsen har haft konstituerande sammanträde och ser nu ut så här:

Ordförande Theresa Benér
Vice ordförande Cecilia Djurberg
Sekreterare Thomas Olsson
Ordinarie ledamöter Margareta Sörenson, Bo Löfvendahl
Suppleant & kassör Loretto Villalobos
Suppleant Ylva Lagercrantz Spindler

Eftersom jag inte bara fått det hedervärda uppdraget att leda styrelsearbetet utan dessutom debuterar som förtroendevald i föreningen tycker jag det vore på sin plats att göra en kort presentation av mig själv.

Född 1961, uppvuxen i Malmö, fil kand i Lund, med drama-teater-film som huvudämne, började jag skriva teaterkritik 1981 i Kvällsposten och medarbeta i radions OBS i P1. 1985-2008 bodde jag i Paris och London, verksam som teaterkritiker och kulturkorrespondent för KvP, Sveriges Radios OBS och Svenska Dagbladet, förutom specialtidskrifter.

Sedan återkomsten till Malmö 2008 har jag fortsatt som teaterkritiker och bevakar södra Sverige för SvD. Har även drivit egen kulturtidskrift, gjort dokumentärfilmer om konst och teater, medverkat i bokprojekt och utredningar, med mera. I vår ger jag ut en essäbok om Peter Brook.

I ett nyhetsbrev kopplat till min hemsida ger jag rapporter och scenkonstkritik från Europa – anmäl dig gärna på theresabener.se .

Åren utomlands har grundlagt ett djupt intresse hos mig för den samtida europeiska scenkonstens varierande former. Jag hoppas att som ordförande i vår förening kunna bidra till dialog och utbyten mellan oss och våra kollegor i andra länder. Det vore roligt om vi kan göra gemensamma studieresor, så som denna förening tidigare har arrangerat.

Eftersom jag har Malmö som bas vet jag att det finns flera teaterkritiker som länge har önskat regionala aktiviteter för vår förening, och bättre anknytning mellan regioner. Detta är något jag skulle vilja verka för, både i nord, syd och väst, förutom den aktiva Stockholmssektionen. Kom gärna med tankar och idéer om hur vi ska stärka vår sammanhållning trots geografiska avstånd. Digitala möten tycks ju vara en tänkbar väg men vi kan säkert hitta på flera kopplingar?

Vi teaterkritiker upplever i dessa coronatider rejäla prövningar av våra redan prekära arbetsvillkor. Styrelsen har inlett ett arbete för att kartlägga vår situation. Vi återkommer snarast i detta ärende.

Allt gott,
Theresa Benér

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar