Öppet brev till kulturminister Amanda Lind från Svenska Teaterkritikers förening

audience auditorium bleachers chairs

Stängda teatrar gör också teaterkritikerna arbetslösa Photo by Tuur Tisseghem on Pexels.com

Till kulturminister Amanda Lind
Kulturdepartementet

Svenska Teaterkritikers Förening organiserar landets cirka 75 professionellt verksamma scenkonstkritiker. Vi har medlemmar i hela Sverige, aktiva i riks- och lokalpress, radio, tv och på digitala plattformar. Att vara scenkonstkritiker innebär att kunna avläsa, analysera och förmedla kunskap kring verk som försvinner i samma ögonblick de möter sin publik. Scenkonstkritik utgör därför också ett bärande minne för teater, dans, opera, musikal och performance.

Scenkonstkritiken är en grundläggande del av de estetiska samtal som krävs för en levande utveckling av scenkonsten. Den har dessutom en politisk funktion i att utvärdera hur skattepengar använts. Och den bedrivs i en pedagogisk, folkbildande anda, för att ge publiken nycklar till scenkonstens varierande formspråk.

Vi producerar nu inte enbart recensioner. Scenkonstkritikers kompetens tas i bruk till kulturpolitiska kommentarer, kritiskt granskande intervjuer och reportage om scenkonstens olika fält. Vi anlitas som sakkunniga i utredningar, referensgrupper och juryarbeten, både i Sverige och utomlands. Flera av våra medlemmar deltar i uppdrag genom vår internationella organisation AICT/IATC (International Association of Theatre Critics), på festivaler, eller skriver initierade texter som presenterar svensk och nordisk scenkonst för en utländsk publik.

Coronaepidemin bröt ut just som scenkonstvåren skulle gå in i sin mest aktiva period. Folkhälsomyndighetens tydliga rekommendationer och regeringens beslut om stegvisa restriktioner för offentliga möten innebar att scenkonstens institutioner och mindre aktörer med kort varsel stängde ner all verksamhet. Vi beklagar framför allt att barn och vuxna i hela landet plötsligt, och på oviss tid, berövas det levande mötet med scenkonst. Eftersom repetitioner har avbrutits har många producenter dessutom valt att helt ställa in vårens fortsatta repertoar.

Vi scenkonstkritiker berövas därmed i ett slag våra inkomster. Utan föreställningar ingen kritik. Inga överblickar eller förhandsreportage, vare sig från Sverige eller utlandet.
Det bör då framhävas att vår yrkeskår redan i förväg verkar under prekära villkor. Mer än 95 procent av Sveriges scenkonstkritiker är frilansare, de flesta som egenföretagare. Arvodena från en hårt ansatt mediebransch motsvarar inte på något sätt gängse rekommendationer för journalister, trots att vi är högutbildade och i många fall med lång yrkeserfarenhet.

Eftersom ett dynamiskt scenkonstliv i Sverige förutsätter ett aktivt mottagande finns det behov av professionella scenkonstkritiker som har kunskap om det de ser. Men även vi kritiker behöver bli sedda. Utan flera månaders inkomster riskerar flera av oss att behöva ställa om till andra verksamheter.

Det är därför av utomordentligt stor vikt att kulturdepartementet tillgodoser även kritikerkåren i de extraordinära ekonomiska stöd som ska tilldelas landets konstnärer och kulturutövare. Den kompetens som annars går förlorad kan bli mycket svår att återskapa.

Malmö 1 april 2020

För Svenska Teaterkritikers Förening
Theresa Benér, ordförande

Kontakt:
Epost: info (a) teaterkritiker.se
Theresa Benér 0768-906663

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s