De nomineras till Svenska Teaterkritikers förenings priser för 2020

Pressmeddelande 2020-12-28

Pandemi eller ej: landets scenkonstkritiker har nominerat pristagare, som nu går ut på omröstning – som alltid sedan 1955. 

Priskategorierna är tre: Teaterpriset, Barn-och ungdomsteaterpriset (sedan 1984) och Danspriset (sedan 2004). Danspriset utses av en särskild jury av danskritiker.

Priset i respektive kategori består utöver äran i varsin litografi, teaterpristagarnas tavlor är signerade Gunilla Palmstierna-Weiss och danspristagaren får ett tryck av tecknaren Brit Swedberg.

Pristagarna tillkännages i januari.

Nominerade till Svenska Teaterkritikers Förenings Teaterpris 2020

Scenkonstkompaniet Bombina Bombast 
Bombina Bombast gjorde med Unga Malmö stadsteater och regissören Sara Cronberg en av årets mest angelägna och innovativa uppsättningar, Ögonvittnen, byggd på överlevares minnen från Förintelsen. Med avancerad teknologi utforskas, problematiseras och gestaltas verkligheten på ett överraskande och fördjupande sätt.

Skådespelaren Thérèse Brunnander
När distans påbjuds regerar Thérèse Brunnander i ensamt majestät som Gustav Vasa på Strindbergs Intima teater och får oss att glömma avstånd i tid och rum för en stund. Med sitt finstilta skådespeleri bär hon Joakim Stens monologtext och Kung Göstas bekymmer som en krona, alltmedan hon duperar sin publik med suverän närvaro.

Ljusdesignern Ellen Ruge
Ellen Ruge har i decennier skänkt ljus över svenska teater- och dansscener. Med insikter från dansens ofta scenografilösa värld har hon låtit ljussättarens kreativa konstnärskap stiga fram ur skuggorna. Pandemiåret 2020 skapade hon bländande ljusdesign – från Norrlandsoperans Don Giovanni till Malmö stadsteaters Halva månen; från känsligt ljus i Mats Eks Woman with water till robusta effekter för Alexander Mørk-Eidems Röde Orm, båda i Stockholm.  

Nominerade till Svenska Teaterkritikers Förenings Barn- och ungdomsteaterpris 2020

Uppsättningen Våra viktigaste vuxna
I Våra viktigaste vuxna på Angereds teater förvandlar regissören Johanna Larsson material från Ylva Mårtens djupintervjuer med barn till insiktsfull teater som lyssnar uppmärksamt på barnen, i samarbete med Göteborgs stadsteater och Backa teater. Ensemblen gestaltar lekfullt och uppriktigt ungas kärlek, ilska och förståelse inför vuxnas beteenden.

Scenkonstnärerna Pelle Öhlund och Nina Jemth
I The Erased skapar Pelle Öhlund och Nina Jemth än en gång teatermagi med Moomsteaterns funktionsvarierade ensemble. Duon har sedan tidigt 1990-tal skapat scenkonst i gränslandet mellan konstarterna, som regissör, dramatiker och skådespelare. I Varietéteatern Barbès, men också i samarbeten, där särskilt uppsättningarna med Moomsteatern stått ut som nyskapande och minnesvärda.

Scenografen Märta Fallenius
Skickliga Märta Fallenius skapar för Marionetteaterns föreställning Ett frö i rymden sagolik bildteater kring skapelsens stora träd, där hon låter rum, dockor, manicker och kostymer smälta samman. Äntligen får den samtida dockteatern glänsa och breda ut sig i viktiga ämnen som fängslar alla: klimatet, jorden och miljön.

Frågor besvaras av Svenska teaterkritikers förenings ordförande Theresa Benér på e-post: info (a) teaterkritiker.se eller telefon 0768-906663.

För pressbilder av de nominerade hänvisar vi till respektive teater/scen

Info om tidigare pristagare finns här

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s